فرش ایرانی

چند روز پیش به موزه فرش رفتیم.

واقع در تقاطع فاطمی و کارگر، تقریبا همه روزه بازه و دیدنش خالی از لطف نیست مخصوصا حالا که طرح فرشهای ایرانی داره بوسیله کشورهای آسیای جنوب شرقی کپی و به دنیا (به اسم پرشین) و حتی به ایران هم صادرمیشه!!!

توی این موزه فرشهایی از قرن 13 به بعد را میتونید ببینید ولی طبق معمول اینجا ایران است و مجموعه فرشها ناقص است وبا ارزش ترین طرح های ایرانی در موزه های بیگانه میباشد ولی برای اونهایی که به فرش علاقه دارند بخصوص خانمهایی که با فرشهاشون پز میدن میتونند حداقل اطلاعاتی در مورد طرح و نقشه و همچنین تاریخچه فرش زیر پاشون بدونند البته که کسی اونجا نیست که بهتون توضیح بده که چی به چیه!!!!!!

برای اطلاع عمومی اطلاعات شخصی خودم را خلاصه مینویسم چون میدونید که منبع کلی نداریم که اینطوری خلاصه و کلی باشه.

**یکی از بستگانم برای سربازی (1369) به یکی از روستاهای لرستان برای معلمی فرستاده شده بود و کلی دردسر داشت اونم کلاس اول وای . . . ،

خلاصه تعریف میکرد که :  میخواستم به کلاس اولی ها حرف (ف) را درس بدم و تصمیم گرفتم برای راحت شدن کار یه مثال ساده و همه فهم بزنم و پرسیدم که بچه ها ف مثل اونی که تو خونه میندازین زیرتون و روش میشینید آقا ما پشیمون شدیم. هرکی یه چیزی گفت یکی گفت گلیم یکی گفت زیلو یکی گفت حصیر خلاصه هیچ کس نگفت فرش و من کلی طول کشید تا بهشون بگم فرش چیه و بعد ف را یاد بدم.

فکرش را بکنید حالا خوبه برای مثال ماشین فراری را انتخاب نکرد.

 

فرش چیست و چگونه آن را بشناسیم:

فرش چیزیه که شما میندارین تو خونه هاتون و گاهاّ روش میشینید البته قدیما بیشتر روش میشستن ونقشه هایش جنبه هنر را داشت ولی الان بیشتر جنبه لوکس و زیبایی و در برخی خانه ها برای چشم درآوردن را دارد. اما در حقیقت اینطور نیست. انسان فرش را برای حفظ جان خود از رطوبت وسرما و جانوران زیر خاک  بجای نی و حصیر و برگهای نخل بافت.

در واقع اولین فرشها از مدل نمد و جنس پشم بودند و انسانها زمانی که پشمهای رنگی را باهم در نمد مخلوط کردند پی به طرح و نقش فرش بردند که مهمترین  بخش آن نیز به حساب می آید.

البته فرشهای اولیه طرح گلیم بودند و اولین فرش یا قالیچه گره دار منقوش جهان، قالیچه 2400 ساله پازریک ایرانی است که با نقوش گلها و جانوران خیالی و تصاویرانسان با لباسهای هخامنشیان بافته شده و در موزه آرمیتاژ شهر سنت پیترز بورگ روسیه نگهداری می شود. 

معمولترین فرش با دست از پشم و پنبه و ابریشم بافته می شود واین اواخرهم بوسیله ماشین با اکریلک هم بافته میشود.

فرش بسته به کیفیت آن از5 هزار تومان الی 50 میلیون تومان خرید و فروش میشود.

طرحهای فرش شامل : نقشه گردان و هندسی ، ابنیه و آثارباستانی، محرابی، گلهای ختایی، ترنج و لچک، جنگلی، باغی ، . . . و زیباترین و پرفروشترین طرح ها افشان، شاه عباسی، قاب قرآنی، بختیاری، ماهی، بته، طاقی،قابقابی وحیوانی و . . . میباشد و مرغوبترین فرشها مربوط به تبریز و با خطه آذربایجان میباشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
سامان جمعه 13 اردیبهشت 1387 ساعت 00:01

اطلاعات خیلی خوبی بود.

خواهش می کنم .... قابل شما هموطن رو نداشت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد