کل کل شاعرای ایرانی

حافظ شیرازی

اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل مارا

به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را

 

 

صائب تبریزی

اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل مارا

به خال هندویش بخشم سر و دست و تن و پا را

هر آنکس چیز می بخشد ز مال خویش می بخشد

نه چون حافظ که می بخشد سمرقند و بخارا را

 

 

شهریار

اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل مارا

به خال هندویش بخشم تمام روح و اجزا را

هر آنکس چیز می بخشد بسان مرد می بخشد

نه چون صائب که می بخشد سر و دست و تن و پا را

سر و دست و تن و پا را به خاک گور می بخشند

! نه بر آن ترک شیرازی که برده جمله دلها را

دروغ خیانت بزرگ؟؟؟

امروز با یکی از دوستانم صحبت میکردم که باز هم متأثر شدم این دوست من داستانهایی داشته که باعث شد اینها رو براتون بنویسم. این دوست من دختری بود که با هزار آمال و آرزو به خانه بخت رفت، و درگیر مهمانیهای پاگشا شد. در یکی از همین مهمانیها حال همسرش بهم میخوره و در سومین ماه از ازدواج اش میفهمه که همسرش بیماره و سالهاست که مریض بوده !!! شما بودین چه کار میکردین؟؟ دوست من نتونست کاری بکنه چون بعد از اون همسرش در بستر بیماری بود و در دهمین ماه از ازدواجشون بیوه شد و اولین سالگرد ازدواجشون رو بر مزار مرحوم سالگرد گرفت... این داستان واقعیت داره و ایشون الان 2 سال بعد از فوت همسرش با سن بیست و هفت سالگی نمیدونه باید چه کار کنه؟؟؟

از این موارد در اطراف ما زیادن، مسائلی که چند ماه بعد از ازدواج گندش در میآد و اونجاست که اعتماد همسر نسبت به طرف مقابل کمرنگ میشه.

این یه خیانت بزرگه اگه یه مسئله ای رو در مورد خودتون میدونید و به شریک آینده اتون نمیگید. مثلا اگه حوصله مهمانیهای شلوغ رو ندارین و یا دوست دارین آخر هفته ها توی خونه بمونید و یا اگه دوست دارید تنها به مسافرت برید و خانواده طرف مقابل باهاتون نیان و اگه بچه دوست دارین و یا حوصله بچه رو ندارین، یا حتی کوچکترین بیماری دارین که از دید خودتون مهم نیست مثل حساسیت و در مورد آقایون اگه فکر میکنید تا چند وقت دیگه کچل میشین و و و .... بعضی مسائل که در مورد خانواده هاست، مانند مشکلات خودتون خیلی مهم نیستند. همه چیز رو در مورد خودتون به شریک آینده زندگیتون بگین و بخواین تا اون هم این کار رو بکنه. "جنگ اول به از صلح آخر است". اگه اون آدمی نیستید که طرف مقابل دوست داره، سعی نکنید خودتون رو اونجوری جلوه بدید مثلا اگه آدم کم حوصله و توخودی هستین خودتونو شاد و باحال جلوه ندین. اینها شاید مسائل پیش پا افتاده ای باشه اما در زندگی و زیر یک سقف بسیار مهم جلوه میکنه!!! و در بعضی مواقع باعث ازهم پاشیدن زندگیها میشه.

اینجا ایران است و متاسفانه من این مسئله رو زیاد دیدم و شنیدم که خانواده ها در ابتدای کار دروغ میگن و بلوف میزنن و میخان که جلوی اون یکی خانواده کم نیارن، مخصوصا در مورد رسم و رسوم و ...، دروغ پشت دروغ و از اونجایی که ماه پشت ابر نمیمونه، بعد از مدتی همین دروغها باعث کم شدن وگاها قطع ارتباطات طرفین میشه. برای داشتن زندگی دور از استرس و خالی از عذاب وجدان، راستی رو پیشه کنید و همون راهی رو برید که اجداد ما به ما نشان دادند، " گفتار نیک " کردار نیک " پندار نیک" . بگذارین زندگیتون روز به روز قشنگتر بشه نه اینکه اونقدر تاریک بشه که خودتون رو هم نبینید. برای طرف مقابل ارزش قائل بشید و برای ارزشهای اون احترام بگذارید و باورش کنید، خودتون رو یک روح در دو جسم بدونید.

لازم به ذکر است که من خودم به شخصه از انسانهایی که دروغ میگن متنفرم و بر این باورم که آدمهایی پوچ و بی هویت هستند.

فرش ایرانی 2

اگه وبلاگمو دنبال کرده باشید میدونید که یه پست در مورد فرش ایرانی نوشتم. و شاید اینو بدونید که فرش ایرانی در آستانه نابودی و بی ارزش شدن  از طرف کشورهای چشم بادومی است و این مطلب خیلی خیلی مهم تر و حیاتی تره از اونچه که من و شما فکر میکنیم  و خطرناک هم هست چونکه  هر آن ممکنه بخشی از اقتصاد و صادرات میلیاردی مملکت در سراشیبی قرار بگیره و این صدمه بزرگی رو به بافنده ها و صادرات و نیز فرهنگ ایرانی خواهد زد. از دید من هم دولت طبق معمول کاری نمیکنه!!!!! البته لازم به ذکر است که در روز یا شب عید فطر برنامه ای از شبکه 3 با مجری گری پلیس جوان پخش شد که دو عدد پوستر فرش آویزان کرده بودند و یک بنده خدا هم مشغول بافت فرش در گوشه ای از صحنه بود.آیا این تمام حمایت ما از صنعت رو به فنای فرش است؟؟؟ دفعه قبل که فرش ترک با کیفیت بهتر و تنوع رنگی بالا و قیمت مناسب تر نسبت به فرش ایرانی وارد بازار جهانی شد صنعت فرش ایران یه تکونی خورد اما حالا این چشم بادومی های پدرسوخته، شوخی بردار نیستن اینا روی هر چیزی دست گذاشتن اون چیز و کشورمربوطه رو نابود کردن.... ترکیه با تبلیغات بالا و گسترده شرکتهای فرش تا حدودی تونسته این مسئله رو کنترل کنه. اما ما در زمینه فرش ابریشم و گل ابریشم و دستباف تقریبا هیچگونه فعالیت تبلیغاتی داخلی و یا خارجی نداریم اگر هم باشه اینقدر کمه که به چشم نمیاد. چند وقتیه که به چند فرش فروشی (مخصوص) رفتم. باورتون نمیشه اگه بهتون بگم که این فرش فروشی ها از دسته فروشگاههایی هستند که گاها خارجی ها از اونها خرید میکنند.

من: آقا این فرشتون نقشش چیه؟

اون: خانم اون ابریشمه

من: بله آقا میدونم مشخصه نقشش چیه؟؟؟

اون: خانم این فرش کار اصفهانه. قیمتش !!!!!

من: جالبه نقشش چیه؟؟؟؟؟؟

اون: خانم اینا تابلو فرشه. قاب میکنن برای دیوار.

من: آقا این نقشش سجاده ای گلدانی نیست با طرح قم؟؟؟؟؟؟؟

من: آقا میشه بگین این فرشهاتون نقششون چیه؟؟؟

اون: خانوم اینا تمام ابریشم . 70 درصد ابریشم ان و همشون نقششون لچک و ترنج اند. این چند تای اول کار تبریز و .....

من: آقا ببخشید الان تقریبا تمام فرشها لچک و ترنج رو دارن ولی نقش فرش از روی گل و حاشیه اون مشخص میشه و من دنبال گل شاه عباس میگردم...

اون: خانوم اکثر مشتریهای ما اینجوری خرید نمیکنن. فرشها رو نگاه میکنن و بسته به رنگ و دکور خونشون اونو برمیدارن و به اطلاعات دقیق نیاز ندارن و اینکه خانوم چه فرقی میکنه که گلش چی باشه شما میخواین بندازین زیر پاتون.......

راست میگفت چه فرقی میکنه میخواین بندازین زیر پاتون دیگه... اما خیلی فرق میکنه. همین که بدونید چی زیر پاتونه و چه تاریخچه ای داره و چه کسی طرح و رنگش رو زده و چند نفر روش کار کردن، بهتون کمک میکنه تا یک ایرانیه اصیل و حامی فرش ایرانی باشید.

ما تا زمانی که حتی نتونیم فرش ایرانی رو از فرشهای دیگه تشخیص بدیم و نقشش رو حدث بزنیم  نمیتونیم از فرش ایرانی حمایت کنیم.