هری پاتر ایرانی

حتما اینو نمیدونستید چون هم جدیده و هم عجیب. هفته پیش بود که فهمیدم بازهم فرهنگ ایران باستان به کمک خارجی ها اومده.( قبلا هم در مورد ابو علی سینا و خارجی ها براتون نوشته بودم). شاید کتاب هری پاتر رو خونده باشید ولی حتما فیلم اش رو دیدید و اسم "گریفندور" براتون آشناست. نویسنده کتاب خانم جی.کی رولینگ یا اولینگ حتما با تاریخ و یا اسامی پادشاهان ایرانی آشنایی داشته و از آنها در کتاب خود استفاده کرده. "گریفندور" اسم بهترین گروه در مدرسه "هاگوارتز" است. نشان این گروه شیردال (حیوان افسانه ای با سروبال عقاب و تنه ی شیر و گوش اسب و... ) همان شیر موجود در تخت جمشید است که تنها در ایران میباشد. "گریفندور" از اسم سردار نام آور ایرانی از خاندان سورنا در زمان اشکانیان و ساسانیان با نام "وینده فرن" که او را "گند فر" نیز می گفتند، گرفته شده است. "وینده فرن" در سده نخست میلادی فرمانروای سیستان بود و فرمانروایی او از هند و پنجاب تا سیستان و بلوچستان ادامه داشت و برخی پژوهشگران او را با رستم دستان یکی می دانستند. خانم رولینگ با آمیختن اسامی "وینده فرن" و "گند فر" توانسته اسم "گریفندور" را درست کنه. بابت این کار از ایشان سپاسگذاریم.

ای کاش توی مدرسه اسامی پادشاهان ایران رو یاد میگرفتیم .............

نظرات 3 + ارسال نظر
حسام یکشنبه 15 مهر 1386 ساعت 07:35 http://hessamm.blogsky.com

من که فکر نمی کنم این موضوع صحت داشته باشه:
اول اینکه شیردال به هیچ وجه تنها در ایران نبوده. بلکه در بابل، عاشور، کلده و نواحی دیگری هم دیده شده که تاریخ ساختشون پیش از شیرهای تخت جمشید هست و در موزه لندن نگهداری می شن. حتی علامت فروهر که فکر می کنیم مختص ایرانی ها بوده هم در کشورهای دیگه وجود داشته و استفاده می شده.
در مورد اسم باید بگم که گریفیندور اسم یکی از کشیش های معروف انگلیسی در قرن سیزدهم میلادی بوده که در استان برکشایر زندگی می کرده و محبوبیت زیادی داشته.
نمی دونم این مطلب رو کجا نوشته بودن، ما ایرانی ها عادت داریم سعی کنیم چیزهای مهم رو به خودمون نسبت بدیم یا به هر ترتیبی شده نسبت بتراشیم! ایرانی ها حتی تا جایی پیش رفتن که می گن کشف قاره آمریکا کار ایرانی ها بوده و حتی اسم تنگه دارینگ هم از داریوش گرفته شده و کوبا برعکس باکو هست که اون موقع در سرزمین های پارس واقع بوده!!!

شاید اینی که تو میگی درست باشه. در اینکه ایرانی ها عشق تصاحب دارن شکی درش نیست اما من اینو از یک روزنامه معتبر برداشتم که ظاهرا ایران شناسی قوی هم دارن...

احسان دوشنبه 16 مهر 1386 ساعت 00:21 http://nagofteh-ha.blogsky.com

این خانم جی.کی رولینگ داستانی که من نوشته بودم رو برداشت و برد کشورشون. این خانومه توی انقلاب کار میکرد من داستان و دادم برام تایپ کنه که دیدم فیلمش اومده بیرون منم دیدم دیگه ارزش نداره بهش بگم بی خیال شدم ..... حالا دیدی داستان هری پاتر رو هم ایرانی ها نوشتن.

[ بدون نام ] شنبه 13 مهر 1387 ساعت 14:10

ای کاش چنینی بود
حالا که نیست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد