خرمهره ایرانی

تا حالا اسم خر مهره رو شنیدید؟؟  حتما یه چیزایی مثل چشم نظر و چشم باباقوری و چشم بد و نظر تنگ و . . .  شنیدید ؟؟ من که خیلی گیرشون افتام . . . و این رو میدونید که دین اسلام هم به پرهیز از چشم تنگ و دوری از انسانهایی که نفس بد دارند  تاکید کرده و آیه ای هم در این خصوص در قرآن کریم آمده است: وان یکاد الذین کفرو  . . .

در واقع چشم بد یا نظر تنگ همون انرژی منفی است که انسانها از خود در محیط آزاد میکنن و چه کار بدی میکنن...

من به شخصه به این قضیه اعتقاد دارم و انواع راههای پیشگیری اون رو انجام میدهم. تقریبا بطور نسبی تمامی دنیا به این قضیه اعتقاد داشتن و اگه نداشتن با رواج پیدا کردن فرهنگ ترک و چین خیلی های دیگه هم به این قضیه ایمان آوردن... برای مثال:

-ترک ها برای خودشون یک سمبل دارن که اون رو همه دیدن و میشناسنش. ترک ها معتقدن که رنگ آبی انرژی های منفی رو جذب و خنثی میکنه. طرح چشم نظر ترکها یک طرح گرد است که یک دایره سفید و مشکی اون رو مثل یک چشم نشون میده. ترکها به این سمبل اعتقاد دارن اما چیزی مثل اسفند و عود ندارن و در صورت بروز چشم و نظر بد شدید از بوی سیر استفاده میکنند.

-ایرانیهای باستان برای دفع چشم بد سپند دود میکردند و گاها سپند و کندور رو باهم بروی آتش میریختند. و تازگیها هم شکستن تخم مرغ به اون اضافه شده.

-افغانیها برای این کار از سنگ لاجورد استفاده میکنند.

-پاکستان و جنوب شرقی ایران از نمک شکل داده شده و سنگ نمک برای گرفتن شوری چشم بد استفاده میکنند.

-آفریقایی هم که از این چیزها تا دلتون بخواد دارن در رنگهای متنوع و معتقدند که رنگهای شاد باعث از بین بردن انرژی منفی میشه.

-چینی ها و چشم بادومی ها هم که رنگ قرمز و عود رو برای دفع نظر بد و چشم انتخاب کردند  و برای این کار از آویزهای قرمز فانتزی و عود استفاده میکنند.

- در مورد اروپا چیزی نمیدونم اگه کسی چیزی میدونه بگه تا ما هم بدونیم!!!!!

-عربها هم بیشتر از آیه معروف نظر (و ان یکاد) به شکلهای مختلف و گاها هم از سمبل ترک ها استفاده میکنند. اما جدیدا یک چیزی با اسم چشم نظر عربی که شبیه تسبیح و از جنس شیشه با گوی هایی به قطر ۲ سانتی متر به رنگهای سبز و آبی (اونهایی که دبی رفتن حتما دیدن ) به بازار اومده.

البته لازم به ذکر است که این چشم نظر عربی شیک هم است و میتونه با مدل ترک و چینی خود رقابت بکنه. برام جالب بود که اینها جدیدا پیدا شدن و با قیمتهایی بالا فروخته میشن.  

اگه یادتون باشه در ایران چیزی به اسم خرمهره وجود داشت و داره که برای چشم نظر استفاده میشده . که البته این مهره های سرامیکی و یا گلی آبی رنگ (در شکل دو نمونه است) برای جلوگیری از خرها در مقابل چشم بد استفاده میشده چرا که خرها نقش اتومبیل را برای صاحبان خود انجام میدادن و راه امرار و معاش روستایی ها بوده است از این رو خر حیوانی مهم برای مردمان آن دوره بوده و برای حفظ جان خرها در مقابل چشم بد از خر مهره استفاده میکردن.

کاش اسم این مونجوقها را خرمهره نمیگذاشتن تا اون هم بتونه به عنوان نوع ایرانی به بازار بیاد و با هم نوع های خود رقابت کنه... حدود ۱۰ سال پیش این خرمهره ها با اشکال متنوع با عنوان آویز کردن بند به بازار آمد اما از سوی خانواده ها جلوگیری شد چون اسم اون خرمهره بود!!! 

نظرات 7 + ارسال نظر
احسان شنبه 5 آبان 1386 ساعت 20:49 http://nagofteh-ha.blogsky.com

من باب اطلاع عرض کنم که مشهدی ها هم برای خودشون روش هایی دارن... با سر می زنن توی چشم یارو ... یا توی چشم طرف خاک یا نمک می پاشن....

شما مشهدی ها که همه چیتون تک و بی نظیره.
فقط یه ذره عجیب قریبه.......!!!!!!!!!!!!!

حسام یکشنبه 6 آبان 1386 ساعت 08:23 http://hessamm.blogsky.com

من فکر نکنم خر مهره به معنای مهره خر باشه. احتمالا به معنای مهره بزرگ هست. مثل خرمگس.
درباره اروپایی ها هم باید بگم که اونها به اینجور چیزا اعتقاد ندارن اما بعضی هاشون به خواص درمانی سنگ ها معتقدن و سنگ ماه خودشون رو همیشه همراه دارن.

اتفاقا اینو میدونم که یونانی ها و ایتالیایی ها مخصوصا اسپانیایی ها به این مسئله اعتقاد دارن و تو صورت اونها نگاه نمیکنند ولی در مورد چگونگی پیشگیری اطلاعی ندارم ... این که اونها به این چیزها اعتقاد ندارن مربوط به شمال اروپا میشه مثل آلمان و انگلستان و ...
ولی خر مهره به معنای بزرگ نیست چون این مهره ها خیلی کوچک هستند و یه مصرف دیگه : برای تزئین خرهاشون هم استفاده میکردند...

Abolfazl پنج‌شنبه 15 اسفند 1387 ساعت 16:19

Salam
Matlabetun kheyli jaleb bud, man ke estefede kardam.
Ba tashkor.

Abolfazl پنج‌شنبه 15 اسفند 1387 ساعت 16:25

Dar loghatnameye dehkhoda va moein alave bar chizhaei ke shoma goftid, neveshte shode ast " khar mohre ya sefid mohre, noei bugh ast ke an ra da hammam, asia, va da barkhi masaf ha minvakhtand ke dar arabi be an naghus va dar hendi be an sange miguyand.

چه جالب! ممنون که نوشتین

BehnaZz یکشنبه 5 مهر 1388 ساعت 18:15

(توجه )
سلام..من از مشهدم..خواستم بگم که من یه خرمهره خریدم ۸۰ هزارتومن که اندازه بند انگشته با هزار بدبختی ام پیدا کردم البته این ارزون ترینش بود تا۲۰۰ تومنم هس.البته بایدبگم خرمهره ای که من میگم سفیده و از روی پشت گردن خر به همین دلیلی که خودت گفتی hc روی خره برمی دارن..البته اینم باید بگم که ما دختر پسرا اینجا برای نظر گرفتن نمیذاریم برای جذب کردن دیگران نسبت به خودمون ، منم به زیر ساعتم چسبوندم چون باید با پوست در ارتباط باشه..البته جدیدا خیلی استفاده نمی کنم چون وقتی تو خیابونم دیگه اعصابم میریزه به هم...خیلی دوس داشتم این اطلاعاتم رو بدم شاید به دردتون بخوره..tnXxxx :)

چه جالب تا حالا اینو نشنیده بودم .... ممنون

سامان جمعه 23 اردیبهشت 1390 ساعت 12:41

خرمهره در خیلی از کشور های اروژایی شناخته شده است و به عنوان مثال در ایتالیا با عنوان portofortune میشناسنش به معنی مهره شانس
www.cheshmonazar.com

هدی پنج‌شنبه 17 شهریور 1390 ساعت 20:37

دستت همتون درد نکنه خوب چیزایی یاد گرفتم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد