هفتم آبان ماه روز کوروش کبیر

            

". . . آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه مردم گام های مرا با شادمانی پذیرفتند. . . نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این سرزمین وارد آید. برده داری را برانداختم، به بدبختی آنان پایان بخشیدم..." کوروش کبیر

 

کوروش سیروس در انگلیسی- cyrus the great - و کوروس در یونانی، یکی از چهره های برجسته تاریخ شناخته شده است.  

ایرانیان او را پدر، یونانیان او را قانونگذار و یهودیان اورا مسیح نجات دهنده، می نامیدند.

 

تو ای کوروش، ای نیک آموزگار           پیام آور پاک پروردگار

ستایش کنم خاک پای تو را               نشستنگه جان فزای تو را

هم آرامگاهت که اندرجهان               بر او سوده سر خسروان و مهان

 

مادر کوروش ماندانا دختر آ‍‍‍ژی دهاک پادشاه مادر و پدرش کمبوجیه اصیل زاده ای پارسی بود. پس از بزرگ شدن بر اژی دهاک که بر مردمان ستم میکرد ودستور قتل کوروش را داده بود، پیروز شد و بدون خونریزی سرزمین ماد را تسخیر کرد. کوروش مردی دانا و بزرگ منش ودر کشورداری فردی با درایت کامل بود.

کوروش یهودیان را از اسارت بیرون و به دستور او ساخت معبد مقدس آنها آغاز شد که یهودیان این کار ار معجزه ای از طرف خدا می دانند. کوروش کبیربنیاد شاهنشاهی عظیمی را گذاشت که از دریای مدیترانه درغرب تا رود سند در شرق و از دریای سیاه در شمال تا به صحرای عربستان در جنوب بود. کوروش در سال پانصد و سی پ.م. در جنگی که در شمال شرقی شاهنشاهی اش داشت جان به جان آفرین تسلیم کرد. پیکر پاک کوروش کبیر را به پاسارگاد، به آرامگاهی که از یک اطاقک و شش پله درست شده بود بردند. پیکر او در یک تابوتی از سنگ آهک قرار دادند. بر روی آرامگاه او چنین نوشته شده است: ای انسان، بدان که هر که هستی و از هر کجا که بیایی، من کوروشم، کسی هستم که شاهنشاهی را برای ایرانیان و این دولت بی کران را بنیان نهادم. پس هیچ وقت به این آرامگاه و این خاکی که مرا پوشانده است رشک مبر (قابل توجه کسانی که طرح سد سیوند را زدند).

در این پارسگرد و در این مهد پاک                بریزم همی اشک بر روی خاک

تو ای دادگر شاه پوزش پذیر                        به بینادلی دست ما را بگیر

همه تارو پودم پر از مهر توست                   جهان را نیازی بدان چهرتوست

 

 

کوروش کبیر در قرآن مجید با نام ذوالقرنین یاد شده است که در مورد اثبات این قضیه و توضیح آن در آینده نزدیک حتما برایتان خواهم نوشت.

        تویی فره فر شاهنشهان                     که پاکیزه جانی و روشن روان

کوروش کبیر نه تنها به مردمان کاری نداشت بلکه حتا به دین و آیین آنها احترام میگذاشت و با اینکه یکتاپرست و زرتشتی بود خدایان دیگر جاها را از جمله مردوک خدای بابل را گرامی میداشت. کوروش در همه جا از خود سخاوت نشان میداد.

گزنفون درباره ای او نوشته:   " هنوز هم زیبایی خارقالعاده نیکوکاری و بخشش بی کران، دانش دوستی بی حد و آمال بلند کوروش، موضوع داستانها و ترانه های مردمان است و هرکسی آرزو دارد در شاهنشاهی او زندگی میکرد.

 

پندارنیک، گفتار نیک، کردار نیک کوروش در تمامی دوران ستودنیست. در این سال که سد سیوند آبگیری شد بیایید کوروش را گرامی تر داریم و قدر دان آموخته هایش به جهانیان باشیم. هرچند که ایران در روز بزرگداشتش خاموش نشسته. در دلهایتان یاد آن استوره ی انسانی را زنده نگه دارید. باشد که کوروش در اذهان و دلهای ما ایرانیان تابنده و جاودان بماند. کوروش کبیر از افتخارات ما ایرانیان بوده و هست و دیگر چنین افتخاری جهانی نصیبتان نخواهد شد زین رو این روز را خجسته دارید و به دوستان خود نیز این پیام را ارسال کنید.

نظرات 15 + ارسال نظر
کافکا یکشنبه 6 آبان 1386 ساعت 15:01 http://ma-degar-andishan.blogsky.com

فرشته نازنین درود برشما...........

از آشنایی باشما ایرانی آزاده بسیارخرسندم

متن شما نشان ازنگرانی شما ازکنون وآینده این سرزمین باستانی وسرافراز واشغال شده دارد

منهم با سالها تلاش وکوشش ومبارزه درکنار شما هستم

برایت آرزوی تندرستی و شکوفایی روزافزون دارم ایرانی ریشه درژرفنا.............. ارادتمند همه ایرانیان اصیل... کافکا

احسان دوشنبه 7 آبان 1386 ساعت 17:43 http://nagofteh-ha.blogsky.com

باید اعتراف کنم که یکی از بزرگترین آرزوهای من زندگی در دوران کوروش بوده و هست...حتی خیلی از شب ها قبل از خواب با خودم میگم چی میشه اگه امشب تو خواب برم به اون دوران؟؟؟
مطمئنم کوروش این همه نیکی و خوبی رو از خودش نساخته بوده...بنا بر گفته های مترجم این لوح- این اصول آزادی و حقوق بشر از اجداد کوروش بهش رسیده بوده و او صرفا اونها رو جمع آوری کرده و بر روی لوح نوشته... اما همین خودش گواهی بر اینه که ما قبل از این ۲۵۰۰ سال هم بهتر از این بودیم....

کاش در اون دوران بودم.

این آرزوی کی نیست؟؟؟

من دلم میخواد برم اون دوران و به کوروش بگم چه بلایی سر ایران آزادت خواهد آمد!!!!

احمد جمعه 5 بهمن 1386 ساعت 00:05 http://www.OldRoyal.blogfa.com

سلام فرشته جان . به هر گونه که از این کار نیک تو قدر دانی کنم میدانم بسیار اندک است . چون به نظر من ما مردم ایران هیچ گاه نمی توانیم در شرایط کنونی به آمال و آرزوهای خود در جهت تحقق بخشیدن و ترمیم فرهنگ اصیل ایرانی و فرهنگ مردمی بپردازیم . و همین کارهای به ظاهر کوچک میتواند حداقل بخشی از مردم را از نآگاهی کامل نجات دهد . سپاس گذارم . اگه ممکنه با هم بیشتر در ارتباط باشیم و بتونیم در این جهت بیشتر قدم برداریم .

امید یکشنبه 5 آبان 1387 ساعت 23:53

آریایی باشی . دمت گرم. پاینده باشی

آرش دوشنبه 6 آبان 1387 ساعت 13:24

با س÷اس از شما.زنده باد ایران و ایراندوستان.کامیاب و ÷یروز باشید.

[ بدون نام ] چهارشنبه 1 مهر 1388 ساعت 17:53

فقط می تونم بگم .. آفرین . . درود بر تو

درود بر توی بینام !!!

نیلوفر پنج‌شنبه 7 آبان 1388 ساعت 05:30 http://www.doost-hamrah.blogfa.com

تبریک تبریک تبریک
روز کوروش بزرگ رو بهت تبریک میگم.
به من هم سر بزن

کوروش جمعه 7 آبان 1389 ساعت 12:03 http://pendar-nik.blogfa.com

درود بر شما به امید فردایی بهتر از امروز
پایدار باشید

میثم جمعه 7 آبان 1389 ساعت 12:45 http://meisam.persianblog.ir/

وبلاگ پرباریه ممنون

وجیهه جمعه 7 آبان 1389 ساعت 15:55 http://sangaghakedel.mihanblog.com

تاثیر گذار بود مرسی

امیر یکشنبه 12 دی 1389 ساعت 12:14 http://www.amirrezaee.blogfa.com

از شما ممنونم
www.amirrezaee.blogfa.com
یک سر بزن به وبلاگم خوشت میاد

دانیال دوشنبه 18 بهمن 1389 ساعت 16:14 http://www.ghalamlink.com

درود بر شما
ایزد یکتا پناه شما باشد
بدرود

احسان جمعه 6 آبان 1390 ساعت 15:54 http://www.irbux.vcp.ir

عالی
واقعا ممنون
آرزو دارم فقط یک روز در زمان کوروش کبیر زندگی میکردم....

شه تاو شنبه 7 آبان 1390 ساعت 14:36 http://mahmodazagh

من یک کرد هستم وکوروش کبیر برای کردها در حکم یک پیامبر است وباید اعتراف کنم که هر روز ارزو میکنم که ای کاش در دوران کوروش کبیر زندگی میکردم موفق باشیدفرشته خانم
من هم به نوبه خودم این روز را به تمام ایرانیها تبریک میگوییم

محمدمهدی یکشنبه 8 آبان 1390 ساعت 13:02 http://www.agrigiyah.blogfa.com

سلام
مقاله بسیار خوب و جذابی بود.
دستتون درد نکنه خیلی برای گردآوری آن زحمت کشیده بودید.
ازتون یک سوال داشتم.در کد قالب وبلاگ شما چه قسمتی وجود دارد که تعداد پستها و پیوندها و مطالب را مشخص می نماید.
خوشحال میشم منو راهنمایی نمایید با تشکر از راهنمایی شما.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد