سرخی تو از من زردی من از تو

امسال چهارشنبه سوری با نوروز پشت سر هم افتادن و این اتفاق خیلی کم پیش میاد. بعد از کلی بر و بیا بالاخره قرار شد ایران هم به جمع کشورهایی که نوروز به اسم اونها به ثبت رسیده ملحق بشه... الهی آمین.

 

    

چهارشنبه سوری مراسمی باستانی است. نیاکان ما شب چهارشنبه آخر سال را با روشن کردن آتش و پریدن از روی آتش و شادی سپری می کردند.  سلامت روحی خود رو برای ورود به سال جدید با پریدن از روی آتش و گفتن " سرخی تو از من زردی من از تو " می گرفتن.

چهارشنبه سوری مراسمی بسیار با شکوهی داشت از آتش و فالگوش و آجیل و ... گرفته تا قاشق زنی. که متاسفانه تمامی این رسوم باستانی و بی نهایت زیبا با عنایت مسوولین و مدیران کارآمد و همچنین تعصب بی جا و بی مورد بعضی از اقشار جامعه به فراموشی سپرده شده اند و تنها چیزی که از چهارشنبه سوری برای ما ماند صدای ترقه و دینامیت و ... بود.

در بعضی از خانواده ها هنوز بعضی از این رسوم زنده هستند و نفس می کشند.  شب چهارشنبه سوری شب مبارک و میمونی برای ایرانیان است ایت روز رو به شادی و میمنت یاد کنید و غمهای دلتون رو دور بریزید.

مراسمهای مختلفی در این شب اتفاق می افته که خیل از اونها رو دیدید و شنیدید مثلاً مثل : قاشق زنی و کوزه شکستن و انار قرمز دون کردن و سپند و فالگوش وایستادن و ... اما یکی از این رسوم برای دختران دم بخته. قضیه از این قراره که در قدیم چهارشنبه سوری جارو می خریدند و در طی سال استفاده می کردند و در نهایت در شب چهارشنبه سوری با اون جارو (که البته ماله اون خونه ای بوده که دختر هم مال همون خونه ) دختر دم بخت خونه رو می انداختن بیرون و بعد هم دختر پشت در خونه و در بیرون برای اون سالش نیت می کرد و فالگوش می ایستاد. در قدیم و در روستاها پسرهای جوون برای پیدا کردن دختر دم بخت کوچه گردی یا همون قاشق زنی می کردند و به دخترانی که در پشت درها ایستاده بودن نیمچه نگاهی می انداختند.... بعد هم اون جارو را در آتش می انداختند تا ارواح خبیسه و بد و ... از بخت اون دختر دور شن و بخت دختر بسته نشه. این رو امتحان کنید من نتیجه اش رو دیدم مامانم برای دخترهای فامیل و چند تا همسایه این کار رو کرده و جواب هم گرفته. ایرانیان باستان به فکر همه چیز بودند دیگه چی میخاین!!!!

سفره های هفت سین رو در قدیم در روز چهارشنبه سوری میچیدند چون معتقد بودند که ارواحشان برای دیدن آنها به زمین می آیند (فروردین یا همان فرودگان به همان معنا است) پس آتش روشن می کردند که خانه هایشان روشن و گرم باشد و سفره هایشان سبز و رنگین.

        نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی  

                                                که بسی گل بدهد باز و تو در گل باشی

شاد و خرم باشید و چهارشنبه سوری باصفایی رو براتون آرزومندم.

احسان یه مطلب در مورد چهارشنبه سوری نوشته که جالبه بخوونید.......

زن ایرانی در سال ۸۷

روز بین المللی زن مبارک 

تقدیم به تمام زنان فارسی زبان با عشق

من یه مطلب در مورد زنهای ایرونی نوشتم. این هم دنبالش:

چند روزی هست که برای خرید عید به بازارهای تهرون سر می زنیم اما چیزی جز یه مشت آت و آشغال با قیمتهایی که خون باباشونو کشیدن روش ندیدم خدا رو شکر که من دیگه لازم نیست مانتو بخرم وگرنه نمی دونستم باید چه کار کنم ؟؟ مانتو هایی با جنسهای پلاستیکی بلند و جلو بسته برای بهار و تابستون مسخره است می خوان همه از گرما تو این مانتو ها قشنگ دم بکشن!! شال و روسری که زیر ۱۰ هزار تومان چیزی پیدا نمی کنی؟؟ خدا به داد زن های ایرونی در سال جاری برسه که چی کار کنه ون ارشــاد بعد از عید و طرح امنیت ملی بهاره و تابستانه و ....

چند روز پیش در اخبار از یکی از مسوولین بهداشت شنیدم که عنوان کرد درصد چشمگیری از خانومهای ایرانی اضافه وزن دارن. در دبیرستانهای دخترانه هم زیر ۶۰ کیلو به ندرت پیدا می کنی!!!

مامانم می گفت: ما وقتی می رفتیم دانشکده شب شام نمی خوردیم که فردا شکممون نزنه بیرون.

دخترهای ایرونی بعد از کلاس یا مدرسه یا ...

  • بچه ها یه قرار بزاریم بریم این پیتزا فروشیه تازه باز شده.
  • آره بعدشم بریم فلان کافی شاپ یه قهوه گلاسه و بستنی و....

دخترهای ایرونی برای اینکه در پوشش سنگینی قرار گرفتن مجبورند برای حفظ امنیت ملی از مانتوها گل گشاد استفاده کنند که این باعث می شه برای بزرگ نشون ندادن سینه ها قوز کنند که این کار همچنان ادامه پیدا می کنه تا زمانی که قبل از سی سالگی متوجه می شن که دچار قوز شدید در نشستن (که در اصطلاح پزشکی ستون فقرات به شکل S در میاد ) افتادگی سینه و گودی کمر که بعد از یک زایمان گاها به دیسک کمر و انواع و اقسام امراض کمر درد دچار می شن.

شهریه کلاسهای ورزش و امکانات بد بعضی از سالنهای ورزش هم خیلی از خانومها و دختران جوان رو جذب نمی کنه. محیا نبودن شرایط رژیمی و همچنین راحت قدم زدن و ورزش کردن در پارکها و ... برای جوانها و نبودن فرهنگ درست تغذیه و مشکلات متعدد متابولیسمی و نبودن راه درست درمان در ایران همه دست به دست هم دادند تا با مشکلات این چنین رو برو شویم. چه باید کرد؟؟؟

     چند روز پیش یه تصویری به دستم رسید که در راستای طرح امنیت ملی خانومهای ایرانی برای محفوظ بودن و پوشانیدن برجستگی هایشان از زیر چادر و مانتو می توانند از این پوشش استفاده کنند:

هر کسی که این طرح احمقانه را داده و پخش کرده بهتره بدونه که شوخی بی مزه ای را با خانومهای ایرانی کرده و بهتره که اینو اول تن ننه اش کنه. (سایز بزرگ عکس)

    

 مد سال ۸۷  :

امسال این جور که توی مغازه ها دیده می شد مانتوهای جلوبسته بلند با بافت زری و شالهای لمه (زری) رنگی با کفشهای لژ دار و شلوارهای چروک مد سال ۸۷ است در سال ۸۷ با این نوع لباسها فکر کنم خیابان ولی عصر به شانزه لیزه تبدیل بشه و فاطما کمانده ها اضافه کاری خوبی داشته باشند.

 

فیلمهای شاه آرتور

این انگیلیسیها یه شاه آرتور با شمشیر اکس کالیبور و یه جادوگر به اسم مرلین دارن که هی در مورد این دو نفر و ماجراهای اونها فیلمهایی با مضمون مختلف و داستاهایی که زمین تا آسمون فرق دارند می سازند تمام فیلمها هم ماشاءالله کمتر از ۲ ساعت نیست هر کدوم از فیلمها هم با هم فرق می کنند. در عوض ما ایرانی ها اینقدر شاه و پادشاه و ملکه و ... داریم با انواع و اقسام ولیعهد و ماجراهایی که بیا و ببین .... از کور کردن چشم گرفته تا پنچر کردن لاستیک ارابه ها !!!!!!!!!

   

اما تا حالا عرضه اینو نداشتیم که در مورد یکیشون یه فیلم درست و حسابی بسازیم بابا ایول به ایران و ایرانی که هنوز نتونستیم بجای سایرس اسم کوروش رو به دنیا یاد بدیم.