محله های تهران

نامگذاری محله ها کلا برام جالب بودن که چرا به این اسمن و در گذشته چجوری بودن؟؟؟  چند روز پیش ایمیلی رو دریافت کردم که نام محله های تهران رو ریشه یابی کرده بود . برام خــــــــــیلی جالب بود بد نیست شما هم ببینید... چند تا جالبش رو میزارم اینجا.....

 

گیشا

نام گیشا که در ابتدا کیشا بوده است برگرفته از نام دو بنیانگذار این منطقه (کینژاد و شاپوری) میباشد.

 

منیریه (در جنوب ولیعصر)

منیریه در زمان قاجار یکی از محله های اعیان نشین تهران بوده و گفته شده نام آن از نام زن کامران‌میرزا، یکی از صاحب‌منصبان قاجر، به نام منیر گرفته شده‌است.  

 

ونک

نام ونک تشکیل شده است از دو حرف (ون‌) به نام درخت و حرف (ک)که به صورت صفت ظاهر می‌شود.

 

یوسف آباد

منطقه یوسف آباد را میرزا یوسف آشتیانی مستوفی‌الممالک در شمال غربی دارالخلافه ناصری احداث کرد و به نام خود، یوسف آباد نامید.

 

پل چوبی

قبل از این که شهر تهران به شکل امروزی خود درآید، دور شهر دروازه هایی بنا شده بود تا دفاع از شهر ممکن باشد. یکی از این دروازه‌ها، دروازه شمیران بود با خندق‌هایی پر از آب در اطرافش که برای عبور از آن‌، از پلی چوبی استفاده می‌شد. امروزه از این دروازه و آن خندق پر از آب اثری نیست‌، اما این محل همچنان به نام پل چوبی معروف است.

 

شمیران

نظریات مختلفی درباره این نام شمیران وجود دارد. یکی از مطرح ترین دلایل عنوان شده ترکیب دو کلمه سمی یا شمی به معنای سرد و « ران » به معنای جایگاه است و در واقع شمیران به معنای جای سرد است. به همین ترتیب نیز تهران به معنای جای گرم است.

همچنین در نظریه دیگری به دلیل وجود قلعه نظامی در این منطقه به آن شمیران می گفتند و همچنین برخی نیز معتقدند که‌ یکی از نه ولایت ری را شمع ایران میگفتند که بعدها به شمیران تبدیل شده است. 

  

جوادیه (در جنوب تهران)

بسیاری از زمینهای جوادیه متعلق به آقای فرد دانش بوده است که اهالی محل به او جواد آقا بزرگ لقب داده بودند. مسجد جامعی نیز توسط جواد آقا بزرگ در این منطقه بنا نهاده است که به نام مسجد فردانش هم معروف است.

 

داودیه (بین میرداماد و ظفر)

میرزا آقاخان نوری صدر اعظم این اراضی را برای پسرش‌، میرزا داودخان‌، خرید و آن را توسعه داد. این منطقه در ابتدا ارغوانیه نام داشت و بعدها به دلیل ذکر شده داودیه نام گرفت‌.  

دزاشیب (در نزدیکی تجریش)

روایت شده است که قلعه بزرگی در این منطقه به نام « آشِب » وجود داشته است و در گذشته نیز به این منطقه دزآشوب و دزج سفلی و در لهجه محلی ددرشو میگفتند.

 

زرگنده

احتمالا دلیل نامگذاری این محل کشف سکه ها و اشیاء قیمتی در این محل بوده است. در گذشته این منطقه ییلاق کارکنان روسیه بوده است.

 

قلهک

کلمه قلهک از دو کلمه "قله‌" و "ک‌" تشکیل شده است که قله معرب کلمه کله‌، مخفف کلات به معنای قلعه است‌. عقیده اهالی بر این است که به دلیل اهمیت آبادی قلهک که سه راه گذرگاه‌های لشگرک‌، ونک و شمیران بوده است‌، به آن( قله- هک) گفته شده است‌.

 

کامرانیه

زمین‌های این منطقه ابتدا به میرزا سعیدخان‌، وزیر امور خارجه‌تعلق داشت، و سپس کامران میرزا پسربزرگ ناصرالدین شاه‌، با خرید زمین‌های حصاربوعلی‌، جماران و نیاوران‌، اهالی منطقه را مجبور به ترک زمین‌ها کرد و سپس آن جا را کامرانیه نامید. 

" آزار " اثر سیمین بهبهانی

 

شعر  " آزار " اثر سیمین بهبهانی

 
یا رب مرا یاری بده ، تا سخت آزارش کنم
 هجرش دهم ، زجرش دهم ، خوارش کنم  زارش کنم
 از بوسه های آتشین ، وز خنده های دلنشین
 صد شعله در جانش زنم ، صد فتنه در کارش کنم
 در پیش چشمش ساغری ، گیرم ز دست دلبری
 از رشک آزارش دهم ، وز غصه بیمارش کنم
 بندی به پایش افکنم ، گویم خداوندش منم
 چون بنده در سودای زر ، کالای بازارش کنم
گوید که کمتر کن جفا ، گویم که بسیارش کنم

 

 جواب ابراهیم صهبا 
  
یارت شوم ، یارت شوم ، هر چند آزارم کنی
 نازت کشم ، نازت کشم ، گر در جهان خوارم کنی 
با قهر و مهرت خوشدلم کز عشق بیمارم کنی
 من طایر پر بسته ام ، در کنج غم بنشسته ام
 من گر قفس بشکسته ام ، تا خود گرفتارم کنی 
یار من دلداده شو ، تا با بلا یارم کنی
ما را چو کردی امتحان ، ناچار گردی مهربان
 رحم آخر ای آرام جان ، بر این دل زارم کنی
 گر حال دشنامم دهی ، روز دگر جانم دهی
 کامم دهی ، کامم دهی ، الطاف بسیارم کنی 

 

 جواب سیمین بهبهانی به ابراهیم صهبا 

 

 گفتی شفا بخشم تو را ، وز عشق بیمارت کنم
یعنی به خود دشمن شوم ، با خویشتن یارت کنم؟
 گفتی که دلدارت شوم ، شمع شب تارت شوم
 خوابی مبارک دیده ای ، ترسم که بیدارت کنم 

 

 جواب ابراهیم صهبا به سیمین  


دیگر اگر عریان شوی ، چون شاخه ای لرزان شوی
 در اشکها غلتان شوی ، دیگر نمی خواهم تو را
 گر باز هم یارم شوی ، شمع شب تارم شوی
 شادان ز دیدارم شوی ، دیگر نمی خواهم تو را
 گر محرم رازم شوی ، بشکسته چون سازم شوی
 تنها گل نازم شوی ، دیگر نمی خواهم تو را
 گر باز گردی از خطا ، دنبالم آیی هر کجا
ای سنگدل ، ای بی وفا ، دیگر نمی خواهم تو را 

 

جواب رند تبریزی به سیمین بهبهانی و ابراهیم صهبا 

 

 صهبای من زیبای من ، سیمین تو را دلدار نیست
 وز شعر او غمگین مشو ، کو در جهان بیدار نیست
گر عاشق و دلداده ای ، فارغ شو ازعشقی چنین
کان یار شهر آشوب تو ، در عالم هشیار نیست
 صهبای من غمگین مشو ، عشق از سر خود وارهان
 کاندر سرای بی کسان ، سیمین تو را غمخوار نیست
 سیمین تو را گویم سخن ، کاتش به دلها می زنی
 دل را شکستن راحت و زیبنده ی اشعار نیست
 با عشوه گردانی سخن ، هم فتنه در عالم کنی
بی پرده می گویم تو را ، این خود مگر آزار نیست؟
دشمن به جان خود شدی ، کز عشق او لرزان شدی
زیرا که عشقی اینچنین ، سودای هر بازار نیست
صهبا بیا میخانه ام ، گر راند از کوی وصال
چون رند تبریزی دلش ، بیگانه ی خمار نیست

برج میلاد

برج میلاد این روزها خیلی قشنگ شده و فکر می کنم بازهم کار داره تا قشنگتر از اینها بشه. یه جلوه خاصی به شهر داده که شاید بشه ازش بعنوان غرور ملی یا شهری یاد کرد... 

نمادی که قبل از برج میلاد وجود داشت میدان آزادی بود که حقیقتاْ میدان آزادی نمی تونست با نماد های شهرهای دیگه برابری و یا مقابله کنه... به زبان ساده تر در مقابل نماد شهر های دیگه هیچ بود و این مسئله برای ابر شهری مانند تهران خیلی منطقی نبود. بهر حال بعد از سالها انتظار چهارمین برج بلند دنیا افتتاح شد تا مردم تهران و ایران بتونن ازش بهره بردای کنند... برای بازدید برج میلاد باید برین اینجا ثبت نام کنین تا نوبتتون بشه...  

 

شاید براتون جالب باشه اندازه برج های بلند تهران  

رو با برج میلاد مقایسه کنین:

 

۵۰ متر = برج آزادی  

۵۵ متر =برج قوامین  

۶۳ متر = برج بانک تجارت  

۸۰ متر = برج بانک مرکزی 

۸۵ متر = برج های آپادانا 

۹۰ متر = هتل بزرگ آزادی  

۱۱۵ متر = برج سپهر  

۲۱۰ متر = برج بین المللی تهران  

۴۳۵ متر = برج میلاد