ماله ای بر درز

یادمه وقتی جوونتر و یا بچه تر بودم مادر بزرگ و پدر بزرگم خیلی اصرار داشتن تا سحرها حتما بلند شیم و برای این منظور زنگ میزدن خونه تک تک بچه هاشون که خاله و دایی های من میشدن و مطمئن میشدن که همه سحر بیدارن و خیلی هم تاکید میکردن که بچه ها رو هم بیدار کنین!! برای من همیشه جای سوال بود که با ما چی کار دارن بزارن بخوابیم بابا....  

 

چند روزه که سحرها به خواب نازنین غلبه کردم و بلند شدم. از بالکن یه نگاهی به کوچه و پنجره های ساختمون خودمون هم انداختم توی کوچه به این بزرگی دو الی ۳ تا چراغ روشن بود و در ساختمون خودمون هم ۲ تا دیگه. این منظره رو خیلی ساله که دارم همینطوری میبینم. خیلی برام جالبه که چرا مردم برای سحر مثل قدیما بلند نمیشن؟؟ هر سال هم تعدادی از این چراغ های روشن خاموش میشن یعنی اینکه ایمان و اعتقاد مردم هم تحلیل میره. دیگه خیلی ها یادشون رفته که باید به روزه دار احترام بذارن و در ملع عام  چیزی نخورن و یا سیگار نکشن. 

وقتی از پدریزرگم میپرسیدیم که چرا باید سحر پاشیم؟؟ می گفت حتی اگر هم گرسنتون نمیشه و می تونین بدون سحری هم روزه بگیرین باز هم بلند شین و یک چای و خرما بخورین و سنت اسلام رو بجا بیارین توی ماه رمضون دو زمان خیلی مهمه یکی سحره و یکی هم افطار، خداوند ملائک رو دم سحر روی زمین میفرسته که ببینه کی سحر بلند شد و چراغ کدوم خونه در سحر روشنه تا به سفره اون خانواده برکت بده.

  

ما از اسلام ناب محمدی چیزهایی رو برداشتیم و داریم تو جامعه بکار میندازیم که شاید اسلام روی اونها تاکیدی نداشته!!! مثلا هر چی میشه گیر میدیم به مانتوی کوتاه و رنگ شال و روسری و کفش و ... خانومها دریغ از اینکه دین و ایمان و اعتقادات مردم داره از جای دیگه در میره و سر به نابودی گذاشته. من که در جامعه خیلی از نمونه هایش رو دیدم مثلاً انواع و اقصام قسم ها به پیغمبر و امام حسین و فاطمه زهرا و ... که اینها رو برای مسایل کاملا دروغ بکار میبرن... شکر خدا یه روده راست هم که تو شکم بازاری ها مون پیدا نمی شه... دندونها گرد شدن و صفتها گرگ. طرح حمایت خانواده هم که به مجلس رفت خبر ندارم که رای آورد یا نه ولی می دونم هر چیزی که زمزمه اش بشه توی جامعه ایران باب میشه. هنوز نمی دونم ارتباز این قضیه با حمایت کردن از خانواده چه ربطی داره این کار که بدتر بنیاد خانواده ها رو داغون می کنه!!! البته من فکر میکنم ریشه این طرح از جای دیگه است. دولت نهم دید برای سرپوش گذاشتن روی اقتصادی که به بار آمده و از ازدواج جوانان خواه و ناخواه جلوگیری شده و با رشد سه باره تورم در نیمه اول سال کسی جرات نداره حرفی از ازدواج و ... بزنه مگر کسانی که از قبل برنامه ریزی اش رو داشتن. گفتن چه کنیم چمچاره کنیم !!! که به ذهن یه خلاق اقتصادی رسید که امکان ازدواج چند باره رو برای آقایان پولدار رو  آزاد کنیم این جزء دین است، زنان هم که حقوقی ندارن،  اینجوری هم زنان ما بی همسر نمی مونن و تازه شوهر پولدار گیرشون میآد و هم قایم موشک بازی ها تمام میشه جوونهایی هم که عرضه پولدار شدن رو ندارن همون بهتر بدون زن بمونن!؟! دین ما خیلی مسایل زیباتر و سنتهایی هم داره که میتونیم اونها رو برداریم ... ما ایرانی هستیم نه عرب زنهای ما مانند زنهای عرب نیستن که بتونن سوگولی بودن رو تجربه کنن، همشون شیر زنن هر چند که شکم گرسنه و جیب خالی  ، اصالت و سنت و ایرانی بودن رو نمی فهمه.

نظرات 5 + ارسال نظر
حسام دوشنبه 1 مهر 1387 ساعت 18:05 http://hessamm.blogsky.com/

متاسفانه توی این مملکت دولت و مردم و صدا و سیما فقط سه روز یاد علی میفتن و علی علی می کنن بقیه سال یادشون می ره علی کی بود و چی گفت... فقط ده روز یا حسین میفتن و سر و صدا راه می ندازن و بقیه سال اصلا یادشون می ره اصل حرکت عاشورا برای چی بود... همه چیز ظاهری شده و انگار قصد نداره حالا حالاها عوض بشه... برای همینه که هر سال تعداد روزه دارای واقعی کمتر می شه و اغلب کسانی هم که روزه می گیرن به نیت لاغر شدن و رژیم می گیرن!

آره واقعا... دریغ از اینکه خبر ندارن روزه چاقی رو تجدید میکنه.

محسن سه‌شنبه 2 مهر 1387 ساعت 16:56 http://after23.blogsky.com

من نمیدونم با اینکه به قول شما چراغهای کمی روشنه ولی نونوایی های محل ما هم سر ظهر شلوغه و هم دم افطار و من حیران در این شلوغی.

واقعا خنده داره . . . مردم میخوان دوپینگ کنن دیگه . یادمه که بچه که بودم میرفتم مدرسه به حرمت بچه های روزه دار چیزی نمی بردیم مدرسه ولی الآن کار از کالباس هم گذشته.

رامین پنج‌شنبه 4 مهر 1387 ساعت 12:01 http://au.blogfa.com

سلام
تو قسمت جوکت نتونستم نظرمو بگم اینجا نوشتم ببخشید . خیلی خوب و قشنگ بود .
در باره این مطلبت : هرچند که من دین زرتشت رو برای خودم انتخاب کردم و سعی میکنم الفبای اونو برای خودم رعایت کنم ولی خوب با مسلمونا بزرگ شدم . فکر نمیکنی دین بجای یک روش تبدیل به یک ابزار شده برای کسب قدرت ...؟

من منظورم دین نبود کل حرفم رو اعتقادات مردم بود این مردم حتی اگر دینی مثل زرتشت رو انتخاب میکردن باز هم نمی تونستن پیروش بمونن همونطور که نموندن.

احسان جمعه 5 مهر 1387 ساعت 12:15 http://nagofteh-ha.blogsky.com

آره حرفات درسته.... من هم اون زمان ها وقتی روزه خوری میکردم میرفتم توی شرکت یواشکی توی یک اتاق ناهار می خوردم.
ولی الان دیگه اینقدر سخت نیست. اونهایی که روزه می گیرن میرن توی اون اتاق تا بقیه راحت دور هم ناهار بخورن....

شهیار آرا شنبه 6 مهر 1387 ساعت 14:57

خیلی قشنگ تسفیر کردی......
اونقدر قشنگ که خودمو تو جمعتون حس کردم

به جمع ما خوش اومدی...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد