جشن مهرگان خجسته باد

می ستاییم مهر را که به سرزمین های پارسی خانمانی پر از شادی می بخشد جشن 

 مهرگان جشنی به سپندینگی تاریخ ایران خجسته باد.

          

  

            

هزاران سال است که نوروز و مهرگان در کنار یکدیگر پاسبان فرهنگ ایرانی بوده اند

 

فریدون چو شد بر جهان کامکار              ندانست جز خویشتن شهریار
به رســم کیان تاج و تخت مهی             بیاراست  با  کاخ  شاهنشهی
به روز خجسته ســر مهر ماه                 به  سر  بر نهاد آن کیانی کلاه
زمانه بی اندوه گشـت از بدی                گرفتند  هر  کــس ره  بـخردی
دل از داوری­هـا بپرداخـتـنـد                    به آیین، یکی، جشن نو ساختند
نـشـسـتـنـد  فرزانگان،  شادکام             گـرفتند هـر یک ز یاقوت، جام
می روشن و چهره ی شاه نـَو                جهان  نو  ز  داد از سر ِماه نـَو
بـفـرمـود  تا  آتش  افـروخـتـنـد                همه  عنبر  و  زعفران سوختند
پـرسـتـیـدن مهرگان دیـن اوسـت             تن آسانی  و خوردن آیین اوست
کنون  یادگارست  از و ماه مهر               به کوش و به رنج ایچ منمای چهر 

 

دومین جشن بزرگ ایرانیان جشن مهرگان مبارک باد... در مورد جشن مهرگان و چگونگی و تاریخچه آن به مفصل سال گذشته نوشتم و این هم لینکش . . . اگر نمیدونین مهرگان چیه ؟؟؟ بخوونیدش . 

 

جشن مهرگان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است و هنوز هم ایرانیانی پیدا میشن که این ایام را جشن میگیرن و یاد ایران باستان و ایران واقعی را زنده نگه میدارن و ایران خاموش  جشن خورشید و فرشته مهر رو دوباره روشن می کنن. این ایام رو خیلی دوست دارم. ایام جشن مهرگان برام خیلی قشنگن و بوی خاصی دارن. بچه که بودم از مادرم میپرسیدم؟ تولدم کیه مامانم می گفت توی مهرگان بدنیا اومدی  خیلی خوشحالم از اینکه در این ایام به دنیا اومدم... هیچ وقت یادم نمی ره که جشن مهرگانی هم هست که هنوز در دسته جشنهای از بین رفته نیست.

نظرات 4 + ارسال نظر
پروانه سه‌شنبه 16 مهر 1387 ساعت 10:23 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

http://www.iranshenakht.blogspot.com/

اینجا ایران نیست! دکتر جلیل دوستخواه از استرالیا این سایت را به روز می کنند.

----
مهرگان بر تو فرخنده باد

زاد روزت هم خجسته باد.

سپاسگذارم پروانه عزیز... چه جالب من می خواستم برم استرالیا اسم سایتم رو بزرام اینجا ایران نیست مثل اینکه یکی قبلا گذاشته ...

پروانه سه‌شنبه 16 مهر 1387 ساعت 10:27 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

فرشته گرامی
نام فریدون همیشه آه از نهادم بر می آورد.
صحنه ای که تابوت ایرج را باز می کند و صحنه ای که نمایش سر سه پسرش را در پیایان عمرش ،فردوسی به تصویر می کشد از تاثیر گذارترین صحنه های شاهنامه است.

واقعا زیباست البته تمام صحنه های شاهنامه یکی از یکی قشنگتره و مو به بدن هر ایرانی سیخ می کنه. من این شعری رو که گذاشتم خیلی زیاد دوست دارم.

محمد سه‌شنبه 16 مهر 1387 ساعت 13:30 http://mohamed.blogsky.com/

باور کنید تا حالا اسم مهرگان رو هم نشنیده بودم.
راستی شما چقدر ایرانی هستیدا ! )

حالا که شنیدین به بچه هاتون منتقل کنین.... من خیــــــــــــــــــــــــلی ایرانیم و از اون دسته نژادپرست هاش هم هستم.

ابوالقاسم! سه‌شنبه 16 مهر 1387 ساعت 19:23

درود بر تو دختر مهرگانم! خوش باد فرخنده زاد روز تو....
حتما میگی من کیستم؟ بلی... من جد احسان هستم. احسان فردوسی.... همان شوهر تو!!!

نصیحتت همی کنم که او را اذیت و آزار مکن و او را بیشتر تیمار کن تا من هم برای تو مطالب جالب بفرستم.

همیشه خرم و شاد زی.
ابوالقاسم.

درود بر تو ای ابوالقاسم. همانا با خواندن این مطالب خنده را بر لبانم آوردی....

خیــــــــــــــــــــلی مخلصیم ((-;

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد