قابلمه مسی

 

 

چند دهه پیش مردم کشور ما رسم داشتند برای پخت غذا مخصوصا" خورشت و آش از قابلمه های مسی استفاده میکردند و یک کفگیر آهنی داشتند به نام حسوم که موقع پخت غذا دائم درون آن قرار میگرفت...

هیچکی نمیدونست چرا باید این کفگیر درون قابلمه مسی قرار بگیره؟؟؟ فقط میدونستند برای پخت غذا خیلی خوبه.
داستان از این قراره که بدن (مخصوصا" مغز) برای سلامت و نشاط و کنترل اسید لاکتیک و کورتیزول به 6 میلیارد یون مس نیاز دارد و به همین نسبت یون آهن.
کمبود یون مس باعث میشه شما دائم احساس رخوت و خواب آلودگی و کسالت کنید و هی دهن دره کنید.
در ضمن هیچ کارتل داروئی نمیتونه از یون یک عنصر برای شما قرص تهیه کنه....و اونی که مثلا" به اسم قرص آهن به خورد شما میدهند شامل مولکول آهن هستش که برای بدن هیچ کاربردی نداره.
(تعریف یون و مولکول را میگذاریم برای کلاس های طب سنتی) ولی تا این جا بدونید که غذا موقع پخت در درون قابلمه مسی از یون آزاد شده این ظرف استفاده میکند و در بدن شما فوق العاده احساس نشاط و انرژی ایجاد میشود و دیگه از اون دهن درگی و خمیازه و کسالت خبری نیست.و باعث طول عمر مفید و سلامتی جسمی مخصوصا" برای خانمها نزدیک به دوران عادت ماهیانه دارد.
ولی یک دفعه توی دهه 50 از این نون خشکی ها اومدند و داد میزند" قابلمه مسی..کفگیر آهنی خریداریم" و با یک قیمت مناسب این قابلمه ها را خریدند و به جاش قابلمه آلمینیومی میدادند که بهش میگفتند روحی
هیچکس توی اون دهه نفهمید این همه قابلمه مسی کجا قراره بره؟
بعدش هم که الان ظرف های استیل و تفلون و این مزخرفات اومده که مدعی هستند غذا توش زود میپزه و به کف ظرف نمیچسبه. ولی مردم ما خبر ندارند که همین یون های مضر در این ظروف عامل سرطان هستند و به راحتی یون سرب و آلمینیوم و .... میتونند در جا یک کودک 6 ماهه را ظرف یک سال به بیماری های کمبود خونی و سرطان و یک فرد بزرگسال را در طی 5 سال به بیماری های کبدی و خونی و طحال دچار کند و بعدش هم سرطان..
من به همه دوستان پیشنهاد میکنم حتما" برای پخت غذا (مخصوصا" غذاهای آبکی) از قابلمه مسی و کفگیر آهنی استفاده کنند.حداقل برای یکبار هم شده تا ظرف سه روز اثر آن را روی بدن خودتون ببینید.
حالا جالبه توی شمال ایران موقع پخت خورشت (مخصوصا" فسنجون )  یک تیکه اهن یا نعل اسب میاندازند وسط خورشت تا حسابی رنگ بگیره...این کار باعث آزاد شدن یونهای آهن و سلامتی بدن میشود. اگر دقت کنید مردم مازندران و گیلان تقریبا" در حد صفر دچار بیماری های خونی و سرطان خون میشوند.  

 

من یادمه مادرم همیشه مربی به رو توی قابلمه مسی درست می کرد و می گفت مربی به رو اگر توی قابلمه مسی دریت کنی قرمز می شه ! راست می گفت من امتحان کردم توی تفلون و پرکس زرد در اومد .... و مادر بزرگم هم همیشه رشته پلو رو توی قابلمه مسی درست می کرد ... چرا ما توی خونه هامون نباید قابلمه مسی باشه؟

نظرات 8 + ارسال نظر
سارا دوشنبه 7 اردیبهشت 1388 ساعت 18:19

سلام فرشته جون چه مطلب خوب و مفیدی درسته، البته روحی ظرف خیلی سالمیه ولی الان روحی پیدا نمیشه و همه اش آلومینیم و شدیدا سرطان زاست مخصوصا برای غذاهایی که ترشی داره
بگم از ایران که مسافر میاد قابلمه مسی برام بیارن
راستی اصلیت شما گیلانی است؟

نه عزیزم من مادرم ترک آذربایجان هستن!

لاله دوشنبه 7 اردیبهشت 1388 ساعت 23:39 http://barani.ca

قابلمه مسی و ظرف سنگی که معرکه ست. من اگه یه موقع برم ایران حتما با خودم قابلمه مسی بیارم. البته نمیدونم چرا اینجا من هوس پخت و پز تو طروف قدیمی و طبیعی بهم دست داده. شاید به خاطر طبیعت بکر و آرامشیه که اینجا هست.

آره منم برم ایران حتما یدونه میآرم البته خیلی سنگینه ... شاید یه کوچولوشو بیارم!

نگاهی نو سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388 ساعت 02:30 http://wwwblogestan.blogspot.com

همسرم شوهر عمه ای داره که متخصص مغز و اعصاب است و ایشون هم همیشه همین را می گفت که باید از قابلمه هیای مسی استفاده کرد و دلیش هم همونی است که شما بیان کردید

چه جالب اونوقت شما اینکار رو میکنین؟

پروانه سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388 ساعت 14:02 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com


می بینی فرهنگ ما چقدر پر بار هست و زندگی مدرن گاهی چه صدماتی به ما میزنه!

زنهایی که موقع بارادری شکمشان میخواره علتش کمبود مس هست.

چند سال پیش که همسرم این موضوع رو فهمید همه دیگ و ماهتابه تفلونا و آرام پز و پلوپز رو جمع کرد رفت یک مشت دیگ رویی(از روی) کج و کوله که که مال اول ازدواجمون بود از انباری در آورد (بعد فهمیدیم اونا هم آلومینومی هستن)و از این دیگای چدنی هم که از بازار اینچه برون خریده بودم همه رو گذاشت و گفت از این به بعد از اینا استفاده می کنی. دیگ مسی هم گیرمون نیومد شنیدم اصفهان و یزد دیگ رویی درست می کنند باید برم اونجا بخرم.
مربا رو همیشه تو دیگ چدنی می پزم روی رنگ ومزه ش اثر داره. جای شما خالی اینروزها مربای بهار نارنج از گرگان فرستادن توی دیگ رویی اصل پخته شده. خیلی خوشمزه است.

در مورد دیگ رویی هم مثل دیگ مسی ، مقدار روی که از اون دیگ هنگام پخت وارد غذا میشه برای بدن کافی هست که در هیچ ماده غذایی نیست.

تو ایران همه روکش ماست و پنیر و قرصهاو شکلات و.. همه یک لایه آلومینیوم هست . حتی این مقدار هم در بیمار آلزایمر اثر دارد.
________
پ. ن
فنگ شویی نکردن هم بعضی وقتا به درد می خوره..
همه آنچه نوشتی یک طرف عکس اون دیگ جلوه ای دیگه داره.


من چقدر مربی بهار نارنج دوست دارم ... نوش جان!

من فکر می کنم اگر یه سر به بازار بزرگ بزنین بتونین ظروف مسی پیدا کنین. خیلی هم گرونن البته اینو بگم که کیلویی هم هستن هر سایزی بخواهین براتون می کشن و بهتون می دن.

من خودم کفگیر و ملاقه مسی دارم با سینی های مسی که هم خیلی قدیمین و هم خیلی خوشگل.

اگه راتون به یزد و طبس افتاد که دیگه خوراکشونه! راستی هنوز روحی فروشها هستن و توی بازار خیلی زیادن.

این چیزها که قیمتهای زیادی هم دارن رو که توی فنگ شویی نباید دور ریخت! ملحفه کهنه و ظروف شکسته و ... به درد فنگ شویی می خوره مس و روحی از موارد بسیار گرانقیمت و با ارزشن.

محمد چهارشنبه 9 اردیبهشت 1388 ساعت 00:08 http://mohamed.blogsky.com

مطلبت خیلی مفید و کامل بود. جدا استفاده کردم. حساسم کردی برم یه دیگ مسی و یه کفگیر آهنی از مامان بزرگم بگیرم.)

آره بگیر مخصوصا الآن که خانومت هم احتیاج داره ... خانوم شما که اصفهانیه باید از این چیزها زیاد توی خونه شما باشه!

امید ایرانی چهارشنبه 9 اردیبهشت 1388 ساعت 16:52 http://stoodwithhat.wordpress.com

مطلبتان را کپی زده اند :
http://www.iranian.fi/index.php?newsid=464

من یک سری مطالب جالبی که برام ایمیل می شه و برام خیلی جالبه توی وبلاگم میزارم. این مطلب مال کانون طب سنتی ایرانه!

موفق باشین

احسان چهارشنبه 9 اردیبهشت 1388 ساعت 22:46 http://nagofteh-ha.blogsky.com

ناگفته نماند که طبق آخرین تحقیقات قابلمه مسی ربط مستقیم داره به کمر آقایون. آخه تا اونجایی که یادم میاد همیشه مسئول بلند کردن این قابلمه ها و دیگ های چند ده کیلویی مرد خونه بوده!! که به مرور همون مسی هم که تو بدنش بوده از کمرش در میرفته!

اونا دیگ بودن نه قابلمه! الآن هم که خونه ها با این کابینت ها که جایی واسه دیگ مسی و ... نداره!

پیمان-سیدنی به روایت تصویر پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388 ساعت 16:01 http://sydneyinframe.blogfa.com

حالا قابلمه مسی از کجا گیر بیاریم؟

از ایران!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد