بی بی طبیعی

امروز من کلی به این عکس خندیدم ... چقدر طبیعی !!!   

 

                                

روز کوروش و هفتم آبانی دگر

            

". . . آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه مردم گام های مرا با شادمانی پذیرفتند. . . نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این سرزمین وارد آید. برده داری را برانداختم، به بدبختی آنان پایان بخشیدم..." کوروش کبیر

 

کوروش سیروس در انگلیسی- cyrus the great - و کوروس در یونانی، یکی از چهره های برجسته تاریخ شناخته شده است.  

ایرانیان او را پدر، یونانیان او را قانونگذار و یهودیان اورا مسیح نجات دهنده، می نامیدند.

 

تو ای کوروش، ای نیک آموزگار           پیام آور پاک پروردگار

ستایش کنم خاک پای تو را               نشستنگه جان فزای تو را

هم آرامگاهت که اندرجهان               بر او سوده سر خسروان و مهان

 

مادر کوروش ماندانا دختر آ‍‍‍ژی دهاک پادشاه مادر و پدرش کمبوجیه اصیل زاده ای پارسی بود. پس از بزرگ شدن بر اژی دهاک که بر مردمان ستم میکرد ودستور قتل کوروش را داده بود، پیروز شد و بدون خونریزی سرزمین ماد را تسخیر کرد. کوروش مردی دانا و بزرگ منش ودر کشورداری فردی با درایت کامل بود.

کوروش یهودیان را از اسارت بیرون و به دستور او ساخت معبد مقدس آنها آغاز شد که یهودیان این کار ار معجزه ای از طرف خدا می دانند. کوروش کبیربنیاد شاهنشاهی عظیمی را گذاشت که از دریای مدیترانه درغرب تا رود سند در شرق و از دریای سیاه در شمال تا به صحرای عربستان در جنوب بود. کوروش در سال پانصد و سی پ.م. در جنگی که در شمال شرقی شاهنشاهی اش داشت جان به جان آفرین تسلیم کرد. پیکر پاک کوروش کبیر را به پاسارگاد، به آرامگاهی که از یک اطاقک و شش پله درست شده بود بردند. پیکر او در یک تابوتی از سنگ آهک قرار دادند. بر روی آرامگاه او چنین نوشته شده است: ای انسان، بدان که هر که هستی و از هر کجا که بیایی، من کوروشم، کسی هستم که شاهنشاهی را برای ایرانیان و این دولت بی کران را بنیان نهادم. پس هیچ وقت به این آرامگاه و این خاکی که مرا پوشانده است رشک مبر  

در این پارسگرد و در این مهد پاک                بریزم همی اشک بر روی خاک

تو ای دادگر شاه پوزش پذیر                        به بینادلی دست ما را بگیر

همه تارو پودم پر از مهر توست                   جهان را نیازی بدان چهرتوست

 

 

کوروش کبیر در قرآن مجید با نام ذوالقرنین یاد شده است که در مورد اثبات این قضیه و توضیح آن در آینده نزدیک حتما برایتان خواهم نوشت. 

        تویی فره فر شاهنشهان                     که پاکیزه جانی و روشن روان 

کوروش کبیر نه تنها به مردمان کاری نداشت بلکه حتا به دین و آیین آنها احترام میگذاشت و با اینکه یکتاپرست و زرتشتی بود خدایان دیگر جاها را از جمله مردوک خدای بابل را گرامی میداشت. کوروش در همه جا از خود سخاوت نشان میداد.

گزنفون درباره ای او نوشته:   " هنوز هم زیبایی خارقالعاده نیکوکاری و بخشش بی کران، دانش دوستی بی حد و آمال بلند کوروش، موضوع داستانها و ترانه های مردمان است و هرکسی آرزو دارد در شاهنشاهی او زندگی میکرد.

 

پندارنیک، گفتار نیک، کردار نیک کوروش در تمامی دوران ستودنیست. در این سال که پارسی دیگر (ندا) استوره ای دیگر در تاریخ حقوق بشر شد.  بیایید کوروش را گرامی تر داریم و قدر دان آموخته هایش به جهانیان باشیم. هرچند که ایران در روز بزرگداشتش خاموش نشسته. در دلهایتان یاد آن استوره ی انسانی را زنده نگه دارید. باشد که کوروش در اذهان و دلهای ما ایرانیان تابنده و جاودان بماند.

استقبال

دیروز از ایران برگشتم ...  

راه خیلی طولانی بود و خسته کننده با دو استاپ توی دوبی و بانکوک. 

وقتی رسیدم سیدنی اعلام کردن که هوا بارونیه! خسته از راه و وسایل زیاد و استرس بازرسی و نیاز به حمام و کم خوابی و ... اما تمام اینها با بوی ادکلن احسان و دیدن چهره شاد و خوشحال و تازه اصلاح شده احسان که با یه دسته گل قرمز خیلی قشنگ که ساعتها بود منتظرم بود به فراموشی سپرده شد! بارون و هوای تمیز و غذای خونگی و کیک و کادوی تولدم توی خونه و بودن در کنار هم این استقبال رو تکمیل کرد!!!  

  

ممنون از تمام دوستانی که تولدم رو تبریک گفته بودن ... من رفتم ایران و ۲۹ ساله برگشتم و کلی حرف واسه نوشتن دارم البته اگه یادم نره !!!!