شیر بخوریم یا نخوریم؟؟

چند وقتیه که صدای مسوولین تغذیه بابت کیفیت شیرها بلند شده... چه عجب!!!حتما توی روزنامه ها و مجله ها دیدین و خوندین و یا شنیدید که اوضاع و احوال شیر خوردنی در ایران خوب نیست. در ایران مواد غذایی خیلی سریع دچار بحران و یا تحول میشه نه از نوع خوبش بلکه از نوع بدش. حدود دو الی سه ماه پیش بود که قیمت شیر ناگهان دو برابر و در بعضی مارکها بیشتراز دوبرابر هم افزایش داشت. با در آمدن صدای مردم و پیگیری مسوولین قیمتها به حال قبل برگشت اما کیفیتش نه!!! و بجای کیفیت چربی شیرها بالا رفت؟؟؟  به قول روزنامه سلامت "حال شیر خوب نیست" و یامقاله ای دیگه "خدایا چه غمی دارد شیر". شیر یک غذای کامل و مفید است و شما میتونید اون رو به عنوان یک وعده کامل غذایی استفاده کنید اما نه این شیرهایی که در حال توضیع شدن است. شنیدید میگن "هرچه بگندد نمکش میزنن وای به حالی که بگندد نمک" حکایت شیر هم همون نمکه است در صورتی که به عنوان غذای کامل معرفی شده اما خودش بیماره و دیگه کامل  نیست. روزنامه سلامت هفته پیش مقاله ای در مورد شیر چاپ کرده بود که جزء بهترین مقاله اش انتخاب شد و این هفته هم مقاله ای دیگر درمورد اوضاع و احوال شیر در ایران چاپ کرده.  چند وقتیه که شیر رو از برنامه غذاییمون حذف کردم چون معتقدم نخوردن این نوع شیر از خوردنش خیلی بهتر است ... چند نفر پیشنهاد دادند که شیر رو بجوشان ولی متاسفانه هر شیر با هر مارکی میگیرم بعد از جوشاندن بوی بدی میده و اصلا به سلامت شیر در ایران اعتماد ندارم و با خوندن مقاله هفته پیش بیشتر سر حرف خودم هستم... چند روز پیش در یک برنامه رسانه ای کارشناس تغذیه ای با من هم عقیده بود و میگفت" ...با خوردن ماست و پنیر و حتی خامه میتونید کمبود کلسیم شیر رو در بدنتون جبران کنید و اینکه شیرهای بی کیفیت رو مصرف نکنید"... در برنامه ای دیگه گفته شد که در برخی از انسانها شیر ممکنه موجب سرطان بشه و یا اینکه کلسیم شیر معمولی جذب بدن نمیشه و بهتره که از شیر سویا استفاده بشه که من فکر میکنم که این یک نوع تبلیغ شیر سویا است... قیمت شیر سویا اجازه نمیده که شیر سویا هرچند سالم در سبد خانواده ها با شیر معمولی رقابت بکنه هر چند که شیر معمولی هم از دید کارشناسان و مردم قیمت بالایی داره و اگر شیر بی کیفیت یارانه ای نباشه خیلی از مردم طعم شیر رو فراموش میکنن. زنان ایرانی یا به قول خانم فاطمه الیا مونث ایرانی در زمینه پوکی استخوان دچار بحران هستند و در سنین نچندان بالا دچار پادرد و کمردرد و ناراحتی های استخوانی می شوند و برای همین قضیه مسوولین بر این باوردند که باید از کودکان در دبستانها و مدرسه ها شروع کرد و آنها را به خوردن شیر عادت داد... البته شیر سالم نه تاریخ مصرف گذشته... بهترین نوع شیر، شیر کم چرب غنی شده است. اگر کسی این نوع شیر را دید به ما هم بگه ... وزارت بهداشت 4 سال پیش استارت این پروژه یعنی غنی سازی شیر با ویتامین "د" رو زده و میگه ادامه این پروژه با بالا بردن قیمت شیر ممکن پذیره...  شما چی فکر میکنید؟؟؟

نظرات 3 + ارسال نظر
هادی چهارشنبه 5 دی 1386 ساعت 16:31

دنیای شیر توشیری که میگن همینه داش

کاش کمی هم شیر تو شیر بود اینجا همه اش آب تو شیره...

حمید جمعه 7 دی 1386 ساعت 20:48 http://namakdan.blogsky.com

سلام
جالب بود
ما که اگه گیرمون بیاد میخوریم

مرتضی پاکدل پنج‌شنبه 6 آبان 1389 ساعت 22:35

به مطلب خوبی اشاره کردید، البته شاید از دامداری های اطراف تهران بشود شیر واقعی را بطور هفتگی یا دست کم ماهانه تهیه کرد. من شیر کم چرب ( 1.5 درصد) دامداران را در فروشگاهها دیده ام ، به نظرتان قابل اعتماد است؟

چی بگم ... اینجا در استرالیا که شیرهای کم چرب واقعا کم چربن ولی توی ایران شنیده بودم که آب می بندن به شیرهای پرچرب و رقیقش می کنن. سالمترین شیر شیر سویاست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد