فرش ایرانی 2

اگه وبلاگمو دنبال کرده باشید میدونید که یه پست در مورد فرش ایرانی نوشتم. و شاید اینو بدونید که فرش ایرانی در آستانه نابودی و بی ارزش شدن  از طرف کشورهای چشم بادومی است و این مطلب خیلی خیلی مهم تر و حیاتی تره از اونچه که من و شما فکر میکنیم  و خطرناک هم هست چونکه  هر آن ممکنه بخشی از اقتصاد و صادرات میلیاردی مملکت در سراشیبی قرار بگیره و این صدمه بزرگی رو به بافنده ها و صادرات و نیز فرهنگ ایرانی خواهد زد. از دید من هم دولت طبق معمول کاری نمیکنه!!!!! البته لازم به ذکر است که در روز یا شب عید فطر برنامه ای از شبکه 3 با مجری گری پلیس جوان پخش شد که دو عدد پوستر فرش آویزان کرده بودند و یک بنده خدا هم مشغول بافت فرش در گوشه ای از صحنه بود.آیا این تمام حمایت ما از صنعت رو به فنای فرش است؟؟؟ دفعه قبل که فرش ترک با کیفیت بهتر و تنوع رنگی بالا و قیمت مناسب تر نسبت به فرش ایرانی وارد بازار جهانی شد صنعت فرش ایران یه تکونی خورد اما حالا این چشم بادومی های پدرسوخته، شوخی بردار نیستن اینا روی هر چیزی دست گذاشتن اون چیز و کشورمربوطه رو نابود کردن.... ترکیه با تبلیغات بالا و گسترده شرکتهای فرش تا حدودی تونسته این مسئله رو کنترل کنه. اما ما در زمینه فرش ابریشم و گل ابریشم و دستباف تقریبا هیچگونه فعالیت تبلیغاتی داخلی و یا خارجی نداریم اگر هم باشه اینقدر کمه که به چشم نمیاد. چند وقتیه که به چند فرش فروشی (مخصوص) رفتم. باورتون نمیشه اگه بهتون بگم که این فرش فروشی ها از دسته فروشگاههایی هستند که گاها خارجی ها از اونها خرید میکنند.

من: آقا این فرشتون نقشش چیه؟

اون: خانم اون ابریشمه

من: بله آقا میدونم مشخصه نقشش چیه؟؟؟

اون: خانم این فرش کار اصفهانه. قیمتش !!!!!

من: جالبه نقشش چیه؟؟؟؟؟؟

اون: خانم اینا تابلو فرشه. قاب میکنن برای دیوار.

من: آقا این نقشش سجاده ای گلدانی نیست با طرح قم؟؟؟؟؟؟؟

من: آقا میشه بگین این فرشهاتون نقششون چیه؟؟؟

اون: خانوم اینا تمام ابریشم . 70 درصد ابریشم ان و همشون نقششون لچک و ترنج اند. این چند تای اول کار تبریز و .....

من: آقا ببخشید الان تقریبا تمام فرشها لچک و ترنج رو دارن ولی نقش فرش از روی گل و حاشیه اون مشخص میشه و من دنبال گل شاه عباس میگردم...

اون: خانوم اکثر مشتریهای ما اینجوری خرید نمیکنن. فرشها رو نگاه میکنن و بسته به رنگ و دکور خونشون اونو برمیدارن و به اطلاعات دقیق نیاز ندارن و اینکه خانوم چه فرقی میکنه که گلش چی باشه شما میخواین بندازین زیر پاتون.......

راست میگفت چه فرقی میکنه میخواین بندازین زیر پاتون دیگه... اما خیلی فرق میکنه. همین که بدونید چی زیر پاتونه و چه تاریخچه ای داره و چه کسی طرح و رنگش رو زده و چند نفر روش کار کردن، بهتون کمک میکنه تا یک ایرانیه اصیل و حامی فرش ایرانی باشید.

ما تا زمانی که حتی نتونیم فرش ایرانی رو از فرشهای دیگه تشخیص بدیم و نقشش رو حدث بزنیم  نمیتونیم از فرش ایرانی حمایت کنیم.

نظرات 4 + ارسال نظر
احسان سه‌شنبه 24 مهر 1386 ساعت 22:42 http://nagofteh-ha.blogsky.com

به امید روزی که هرچی داریم از تمدن و فرهنگ گرفته تا فرش و گلیم و سفال و .... بدزدن ببرن تا وبلاگ تو هم تعطیل شه اینقدر نشینی پای کامپیوتر حرص بخوری.

عزیزم حرص نخور.... آخه اینجا ایرانه....!

حسام چهارشنبه 25 مهر 1386 ساعت 09:34 http://hessamm.blogsky.com

اتفاقا می خواستم مطلبی با همین موضوع بنویسم که شما کار منو راحت کردین!
به نظر من تنها کار نسبتا مثبتی که در این زمینه انجام شده ساخت فیلم فرش باد (کمال تبریزی) بوده و یکی دیگه هم مجموعه فیلم های فرش ایرانی که یه تعداد از کارگردانان معروف ایران ساختن. همین!

ولی این کافی نیست چون خیلی از تجار جهانی یا بین المللی اصلا اهل تماشای فیلم اون هم این نوع فیلم ها رو نیستند. ولی در کنار اینها حتما باید تبلیغات ماهواره ای هم باشه وگرنه که بازار بزرگی مثل فرش رو تنها با نمایش دو فیلم نمیشه نجات داد. اونها فقط پیش زمینه هستند...

حسام پنج‌شنبه 26 مهر 1386 ساعت 01:01 http://hessamm.blogsky.com/

حتی پیش زمینه هم نیستن!
من یه دوست مصری دارم که می گه فرش هایی کاملا شبیه فرش های ایرانی توی قاهره تولید می شن و به اسم فرش ایرانی می فروشن. اینطور که اون می گه اتفاقا خیلی هم کارشون گرفته.
راستی یاد فیلم گبه (مخملباف) افتادم که سعی کرد صنعت گبه بافی رو باهاش نجات بده.

دمشون گرم بابا...
صنعت گبه توی کشور مرده و خیلی ها گبه رو با گلیم و گلیم رو با جاجیم اشتباه میگیرن... چه توقعی میشه کرد.

احسان یکشنبه 29 مهر 1386 ساعت 21:24 http://nagofteh-ha.blogsky.com

بابا... فرش دستی و گبه و گلیم پیشکش!
یکی پیدا شه بیاد در مورد فرش ماشینی اون هم نه ۱۵۰۰ شونه بلکه ۱۰۰ شونه فیلم بسازه...!

آخه بدبختی هیچ کی دیگه به فکر این مملکت نیست...!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد