انیس الدوله

                                (ناصر الدین شاه مهمان ادوارد هفتم پادشاه انگلیس)

وقتی ناصر الدین شاه به سفر فرنگ رفت تحت تاثیر فرهنگ غرب چیزهایی در مورد روز ولنتاین یا روز عشاق شنید و تصمیم گرفت به این مناسبت برای انیس الدوله هدیه ای بفرستد در نتیجه کارت پستالی را فرستاد تا نشان دهد که چقدر به انیس الدوله علاقه دارد در مورد انیس الدوله مطالب زیادی در تاریخ آمده، زنی فرهیخته ،زیبا و زبان دان (به زبان انگلیسی و فرانسه تسلط کامل داشت). برخی نوشته اند در نهایت به دست زنان حرمسرا مجبور به خوردن قهوه قجری شد.

   

                                        تصویر کارت پستال(رودی در انگلیس)

   

انیس الدوله، از جمله زنان صیغه ای ناصر الدین شاه بود، اما نه تنها از زنان عقدی شاه محترم تر بود ، بلکه طرف مشورت شاه نیز قرار می گرفت. اولین زنی بود که به همراه شاه قاجار در اولین سفر او به فرنگ (تا مسکو) رفت. انیس الدوله در واقع ملکه بود، ولی فرزندی نیاورد. شاه او را از ته دل و با تمام جان دوست داشت و چندین بار خواست وی را در زمره زن های عقدی خویش درآورد، ولی انیس الدوله نپذیرفت و اظهار داشت که نمی خواهد ساعت سعد زناشویی خود را بر هم زند. انیس الدوله، به همراه شاه و همراهان وی از راه انزلی عازم اروپا شدند، اما چون موضوع  حجاب انیس الدوله مطرح بود و ظاهری کاملا متفاوت با زنان اروپایی داشت،به اجبار او را از مسکو به تهران بازگرداندند اما شاه به حدی به او فکر می کرد که به هنگام سفر به انجلیز پیکره ای از خود را به همراه کارت پستالی برای او فرستاد این البته به جهت روزی بود که در بلاد فرنگ عشاق برای معشوق انجام می دهند تا نشان دهند فکرشان به او مشغول است.

     

   

                انیس الدوله                                ناصرالدین شاه قاجار

                 

ناصرالدین شاه درباره همراه بودن انیس الدوله در این سفر در خاطرات خود چنین نوشته است :

" کسانی که همراه به فرنگستان آمده اند از این قرار است در دو کشتی ؛ کشتی اول : صدراعظم، انیس الدوله، عایشه، معصومه، خورشید کنیز انیس الدوله..."

با مشکل پیش آمده و عدم تناسب لباس انیس الدوله با زنان اروپایی، قرار شد، آن ها (زنان همراه) به ایران بازگردند. ناصرالدین شاه می گوید :

" امروز بنا شد انیس الدوله و حرم از این جا، فردا بروند تهران. با ساری اصلان (رحمت الله خان) و میر شکار، محمد حسن خان برادر انیس الدوله، حاجی سرور، آقا علی و غیره... انیس الدوله راضی نمی شد. گریه کردند. خیلی به ما بد گذشت، خیلی بد، خیلی سخت، اگر همراه می بردیم برای جا، منزل، کالسکه، کشتی نشستن اشکالات داشت. اگر بروند تهران دل ما می سوخت. بسیار بسیار بد گذشت. آخر میرشکار، ساری اصلان راضی کردند به خودشان که این جا بد می گذشت مثل حبس بودند." روز بعد شاه در یادداشت خود آورده است : "... آمدیم عمارت، انیس الدوله این ها می خواستند بروند. زیاد گریه کردم و آن ها هم گریستند. اوقاتم بسیار تلخ شد. خدا انشاالله به سلامتی همه را به وطن خود برساند. انشاالله به خصوص انیس الدوله هرچند در طول سفر خاطرم از وی فارغ نمی شد."

          

انیس الدوله زنی خیر و با ایمان بود. پل ناصرآباد در لواسانات و درهای مسجد گوهرشاد که به طرف حرم باز می شود به دستور او طلاکوب شده است. پس از کشته شدن شاه روزی برایش دسته ای اسکناس آوردند و چون تمثال شوهر را روی آن ها دید، چنان بر سینه و شکم کوفت که سخت بیمار شد و پس از چند ماه به همسر خویش پیوست. با دیدن عکس انیس الدوله و مقایسه آن با تصاویر زنان دربار به راحتی میتوان فهمید که چرا ناصرالدین شاه به این زن اینقدر علاقه داشته!!!

نظرات 6 + ارسال نظر
احسان شنبه 17 فروردین 1387 ساعت 23:43 http://nagofteh-ha.blogsky.com

آره... دلیل علاقه شاه به ایشون مشخصه: یک کم حجم سبیل های خانم کمتر از بقیه است.
ولی خداییش چه شاه هایی داشتیم. اینقدر زن خارجی توی دست و بالشون بوده اونوقت میرفتن این عتیقه ها رو انتخاب می کردن... تازه دلشون هم تنگ می شده!!

نمی دونستی بدون زنهای ایرانی واقعا Unique هستند. خارجی گفتم بفهمی... در ضمن ولیعهد باید ۱۰۰٪ از خون ایرانی می بود نه مخلوط.

هیوا دوشنبه 19 فروردین 1387 ساعت 01:53

سلام فرشته . منم دلم انیس الدوله می خواد . خیلی .

تو که یدونه داری که... از ناصرالین شاه یاد بگیر !!!

پروانه دوشنبه 19 فروردین 1387 ساعت 09:01 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

آخی ! چقدر به این ناصرالدین شاه بدون انیس در فرنگ بد گذشت!
اشکمو در آوردی فرشته جان
..
خواندنی بود
مرسی

خیلی طفلی همه ی اهل حرم اش رو فقط انی می دید... همون انیس الدوله.

نمی شه که این انیس الدوله هم مجبور به قهوه قجری خوردن بشه یه بار هم از دیدن عکس شوهرش بر روی اسکناس ها غش و ضعف کنه بعد بیمار بشه و بمیره.و یا باید قبول کنیم که این خانم دارای دو جان بوده اند

بابک سه‌شنبه 22 بهمن 1387 ساعت 05:52

سلام
مطالبی که در مورد تاریخ ایران نوشنید خیلی زیبا و با معنی بود هرچند قضیه خودکشی انیس الدوله و مرگش متناقض ولی در کل مرسی از مطالبتون .
این روزا کسی حوصله برای کتاب خوندن کم شده تو اینترنت هم که خیلی ها از جمله خود من بهش معتادیم از این قبیل مطالب کمتر پیدا میشه.
با تشکر بابک

ایرانی دوشنبه 19 بهمن 1388 ساعت 04:45

سلام،
این عکس متعلق به "تاج السلطنه" دختر ناصر الدین شاه است که روی جلد کتاب "خاطرات تاج السلطنه" هم هست. او زیباترین و فعالترین دختر ناصرالدین شاه بوده.
انیس الدوله اصلاً زیبا نبوده. من عکسشو هم توی مجله و هم در اینترنت دیدم.
ضمناً آقا احسان اگه یه خورده تاریخو مطالعه کنید متوجه میشید که خود ناصرالدین شاه دوست داشته زنهاش سبیل داشته باشن! برای همین زنان دربار مجبور بودن با مداد ابروهاشونو پر کنن و سبیل بذارن.

خیلی جالب بود ممنون از اطلاعاتتون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد