محله های تهران

نامگذاری محله ها کلا برام جالب بودن که چرا به این اسمن و در گذشته چجوری بودن؟؟؟  چند روز پیش ایمیلی رو دریافت کردم که نام محله های تهران رو ریشه یابی کرده بود . برام خــــــــــیلی جالب بود بد نیست شما هم ببینید... چند تا جالبش رو میزارم اینجا.....

 

گیشا

نام گیشا که در ابتدا کیشا بوده است برگرفته از نام دو بنیانگذار این منطقه (کینژاد و شاپوری) میباشد.

 

منیریه (در جنوب ولیعصر)

منیریه در زمان قاجار یکی از محله های اعیان نشین تهران بوده و گفته شده نام آن از نام زن کامران‌میرزا، یکی از صاحب‌منصبان قاجر، به نام منیر گرفته شده‌است.  

 

ونک

نام ونک تشکیل شده است از دو حرف (ون‌) به نام درخت و حرف (ک)که به صورت صفت ظاهر می‌شود.

 

یوسف آباد

منطقه یوسف آباد را میرزا یوسف آشتیانی مستوفی‌الممالک در شمال غربی دارالخلافه ناصری احداث کرد و به نام خود، یوسف آباد نامید.

 

پل چوبی

قبل از این که شهر تهران به شکل امروزی خود درآید، دور شهر دروازه هایی بنا شده بود تا دفاع از شهر ممکن باشد. یکی از این دروازه‌ها، دروازه شمیران بود با خندق‌هایی پر از آب در اطرافش که برای عبور از آن‌، از پلی چوبی استفاده می‌شد. امروزه از این دروازه و آن خندق پر از آب اثری نیست‌، اما این محل همچنان به نام پل چوبی معروف است.

 

شمیران

نظریات مختلفی درباره این نام شمیران وجود دارد. یکی از مطرح ترین دلایل عنوان شده ترکیب دو کلمه سمی یا شمی به معنای سرد و « ران » به معنای جایگاه است و در واقع شمیران به معنای جای سرد است. به همین ترتیب نیز تهران به معنای جای گرم است.

همچنین در نظریه دیگری به دلیل وجود قلعه نظامی در این منطقه به آن شمیران می گفتند و همچنین برخی نیز معتقدند که‌ یکی از نه ولایت ری را شمع ایران میگفتند که بعدها به شمیران تبدیل شده است. 

  

جوادیه (در جنوب تهران)

بسیاری از زمینهای جوادیه متعلق به آقای فرد دانش بوده است که اهالی محل به او جواد آقا بزرگ لقب داده بودند. مسجد جامعی نیز توسط جواد آقا بزرگ در این منطقه بنا نهاده است که به نام مسجد فردانش هم معروف است.

 

داودیه (بین میرداماد و ظفر)

میرزا آقاخان نوری صدر اعظم این اراضی را برای پسرش‌، میرزا داودخان‌، خرید و آن را توسعه داد. این منطقه در ابتدا ارغوانیه نام داشت و بعدها به دلیل ذکر شده داودیه نام گرفت‌.  

دزاشیب (در نزدیکی تجریش)

روایت شده است که قلعه بزرگی در این منطقه به نام « آشِب » وجود داشته است و در گذشته نیز به این منطقه دزآشوب و دزج سفلی و در لهجه محلی ددرشو میگفتند.

 

زرگنده

احتمالا دلیل نامگذاری این محل کشف سکه ها و اشیاء قیمتی در این محل بوده است. در گذشته این منطقه ییلاق کارکنان روسیه بوده است.

 

قلهک

کلمه قلهک از دو کلمه "قله‌" و "ک‌" تشکیل شده است که قله معرب کلمه کله‌، مخفف کلات به معنای قلعه است‌. عقیده اهالی بر این است که به دلیل اهمیت آبادی قلهک که سه راه گذرگاه‌های لشگرک‌، ونک و شمیران بوده است‌، به آن( قله- هک) گفته شده است‌.

 

کامرانیه

زمین‌های این منطقه ابتدا به میرزا سعیدخان‌، وزیر امور خارجه‌تعلق داشت، و سپس کامران میرزا پسربزرگ ناصرالدین شاه‌، با خرید زمین‌های حصاربوعلی‌، جماران و نیاوران‌، اهالی منطقه را مجبور به ترک زمین‌ها کرد و سپس آن جا را کامرانیه نامید. 

نظرات 4 + ارسال نظر
محمد دوشنبه 29 مهر 1387 ساعت 16:02 http://mohamed.blogsky.com

آقا خیلی جالب بود. مخصوصا منیریه !

آقا خودتی.......من خانومم ((-:

احسان سه‌شنبه 30 مهر 1387 ساعت 17:32 http://nagofteh-ha.blogsky.com

جالب بود. حالا اگه کسی تونست بگه کلمه دارقوزآباد از کجا اومده... جایزه میدم.

احتمالا اونجا قوزی ها رو دار میزدن ؟؟؟

حسام دوشنبه 6 آبان 1387 ساعت 07:45 http://hessamm.blogsky.com

خیلی جالبه. من فقط سه چهار تاشونو می دونستم.

مرجان روحانی سه‌شنبه 5 خرداد 1388 ساعت 16:16

سلام
مطلب جالبی بود
اما من در مورد شمران و تهران اینجوری شنیده بودم :
در گذشته یک رودخانه به نام ران بوده است که از شمال به جنوب کشیده می شده است . منطقه بالای آن را شمران می گفته اند که همان "شمال ران" بوده که به مرور زمان اینگونه تلفظ شده است و بخش پایین آن را " ته ران" می گفتند که به مرور زمان تهران خوانده شده است.

چه باحال من تا حالا اینو نشنیده بودم ! فکی کنم این رودخونه هنوز هم اثراتی ازش در شمران هست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد